מאת: עוד כהן משה- מדריך טריאתלון
רכיבת כביש בדבוקה טומנת בחובה הנאה רבה ומחייבת מידה רבה של ריכוז, זהירות, התחשבות וידע. פוטנציאל הקבוצה בא לידי ביטוי ברכיבה קרובה וצפופה במטרה לנצל את היתרונות האווירודינמיים של הקבוצה. עם זאת, ככל שהקבוצה צפופה יותר כך הרכיבה טומנת בתוכה פוטנציאל להתנגשויות, נפילות ופציעות.גם העובדה שהרכיבה על הכביש מחייבת כללי זהירות מסכנות הדרך ומהרכבים הנוסעים על הכביש. לכן, כאשר הרוכבים פועלים בהתאם לעקרונות מוסכמים, מידת הסיכון לפגיעה ותאונות קטן ומידת ההנאה ומיצוי היכולות של הרוכבים גדל.
להלן עקרונות הרכיבה במטרה להישמר מפגיעות, נפילות או פציעות. בהמשך יפורטו סגנונות רכיבה קבוצתית וטכניקות רכיבה.

בטיחות ברכיבה:

א.  יש לרכב על שולי הדרך. ככל שתרכב בצד הימני של השול כך תסתכן פחות. כאשר השוליים רחבים והתנועה דלילה ניתן לרכב בשני טורים. (מבנה המאפשר תנועת אליפסה או "פרח"-הסבר בהמשך). במבנה של שני טורים כדאי שהטור השמאלי לא יעבור את הפס הצהוב.
ב. יש לרכב קרוב לגלגל האחורי של הרוכב שמלפניך (כ-10-20 סמ') ומעט הצידה (כ-5-10 סמ'). ככל שהרכיבה קרובה יותר היא אפקטיבית יותר אך גם מסוכנת יותר. הרכיבה בצד מגדילה את הסיכוי לבריחה אם הרוכב שלפניך מאט/עוצר בפתאומיות.
בכל מקרה, רכיבה בצד הרוכב מחייבת שמירה על מרחק והימנעות מחפיפה בין גלגלים. במקרה כזה, אם הרוכב שלפניך סוטה לצד, הגלגל האחורי שלו עלול לדחוף את הגלגל הקדמי שלך ולהסתכן בנפילה.
ג. על הרוכב הראשון (או זוג הרוכבים) מוטלת אחריות להזהיר את הרוכבים מפני מכשולים בדרך. עקב הצפיפות הרוכבים מאחור לא רואים מכשולים ולא יכולים להספיק להימנע מהם. כאשר מכשול מזוהה, על הרוכב הראשון להצביע לכוון המכשול ובמידת הצורך לעקוף אותו. על הרוכבים מאחריו להצביע על המכשול עד שהאחרון קלט והגיב. כדאי גם להזהיר בקול את הרוכבים שמאחור. יש להפעיל שיקול דעת ולהזהיר על מכשולים ממשיים. לא כל תלולית עפר קטנה או גללי עיזים… מהווים מכשול. כל סטייה מהנתיב יש בה פוטנציאל התנגשות. זו סיבה אחת להזהרה על מכשולים ממשיים. סיבה שנייה , ככל שיהיו אזהרות דמה, כך יגדל הסיכון להתעלמות מהן בהמשך.
ד. ברכיבה בדבוקה יש להימנע משנויי מהירות או כיוון פתאומיים. בגלל הקרבה ברכיבה קשה להגיב בזמן לשינויים אלו. במידה שמשנים כיוון או קצב יש להזהיר את הרוכבים האחרים, להביט לצדדים ולהעריך את מרחק הרוכב מאחור ככל שניתן. (שימוש במראה יכול לסייע).
ה. רכיבה בדבוקה מחייבת אחיזה תמידית של ידיות המעצורים למקרה שנזדקק. הכוונה להנחת שתי אצבעות על ידית המעצור מוכנות לתנועת עצירה.
ו. רכיבה בדבוקה מחייבת ריכוז והפעלת חושי הראייה והשמיעה באופן מירבי ותמידי. יש להביט על הרוכב לפניך ועל הגלגל האחורי שלו ולהקשיב לקריאות אזהרה.
ז. וכמובן, ברור מאליו, קסדה טובה ורכוסה נכון, כפפות, משקפיים, שתייה ואמצעי תאורה בולט במקרה שנכנסים לשעות מאוחרות יותר.

טכניקות רכיבה בדבוקה

הרוכבים בחזית עובדים ב-25%-30% קשה יותר מהרוכבים שמאחוריהם. במטרה לנצל את יתרונות הקבוצה יש להחליף את הרוכבים בחזית כל פרק זמן בין 20 שניות עד שתי דקות (בדרך כלל).
לשם כך ניתן להשתמש במספר טכניקות בהתאם למבנה הרכיבה- טור אחד או שניים:

  1.     רכיבה בטור אחד. על הרוכב הראשון לרדת ימינה מקו הרכיבה , להאט מעט, לתת לטור לעבור על פניו ולהצטרף מחדש מאחורי הרוכב האחרון.1278003664-1
  2.     רכיבה בשני טורים. אליפסה. הרוכב השמאלי הראשון מוביל את הדבוקה. עליו להתקדם , לעבור את הרוכב הימני הראשון ולרדת ימינה לפניו. בכך הוא מפנה מקום לרוכב שמאחוריו להתקדם ולרדת ימינה. ברכיבת אליפסה חשוב לשמור על קצב נכון ולהיות מתואמים עם הרוכבים האחרים.הרעיון הוא שהטור הימני רוכב מעט לאט יותר וכך מאפשר לטור השמאלי לשמור על קצב אחיד ולרדת ימינה בתהליך ההחלפה של המוביל.1278003665-2
  3.     רכיבה בשני טורים. "פרח" או "מזרקה". במבנה זה שני הטורים רוכבים במקביל ובאותו קצב. המובילים מחליפים מיקום על ידי ירידה לצדדים, כל אחד לצד שלו, כמובן , האטה והצטרפות לסוף הטור.1278003666-3
מידע נוסף