היגוי הפוך (Countersteering) היא טכניקה מהירה ומבוקרת. אם עושים זאת נכון אפשר לקחת סיבובים בצורה חדה, מהירה ותחת שליטה מלאה. זה פשוט יפהפה. הרוכב המקצועי של קבוצת סאטורן, סוסי פרייד מדגים. פורסם במגזין Bicycling דצמבר 2000, ותורגם באופן חופשי לחלוטין ע"י זאב טהר-לב.

צעד ראשון

כאשר אתה במרחק של גלגל אחד או שניים מנקודת הפניה, דחוף בחוזקה את הכידון בכוון הפוך לכוון הפניה (דחוף את הצד הימני אם אתה פונה שמאלה, לדוגמא). האופניים מתרחקים מהפניה, ואז מייד שנה את הלחץ על הכידון לכוון השני, אל הפניה. פעולה זו מקנה לך כניסה מהירה לתוך הסיבוב עם הטיה חדה של האופניים, הרבה יותר מאשר סתם הטיה לכוון הסיבוב.

עיניים וראש

הבט דרך הסיבוב והתמקד בנקודת היציאה, אולם אל תפנה את ראשך על מנת לעקוב אחר הסיבוב. הרפה את הצוואר והכתפיים ותן לראש להתאזן בטבעיות. יתרון נוסף של היגוי הפוך: הגוף קצת מורם ונותן לך מבט טוב יותר על הסיבוב.

חלק עליון של הגוף

לשליטה טובה יותר, החל בפניה כאשר מותניך מעט אחורה ביחס לאוכף והגב שטוח עד כמה שניתן ומקביל לצינור העליון של השלדה (הרמה). כאשר אתה מתאים את כוון הרכיבה (זוית הנטיה), הגוף ינוע מעלה או מטה, קדימה או אחורה, באופן טבעי. אל תתנגד, תן לתנועה לזרום.

זרועות

הזרוע הפנימית (בצד של הסיבוב) כמעט ישרה כאשר אתה דוחף מטה את הכידון. המרפק צריך להיות משוחרר ולא נעול. הזרוע החיצונית מכופפת בהתאם לזוית הנטיה של האופניים.

ידיים

בתוך הקשת הפנימית של הכידון ולא על הכידון או על ידיות ההילוכים/מעצורים. על מנת לשלוט בכוון בעת הסיבוב, משוך בעדינות מעלה בכידון עם היד החיצונית. ככל שתמשוך חזק יותר, כך תהיה הפניה חדה יותר. הפעל פחות כח כדי להגדיל את הסיבוב, אם זה נותן לך בטחון רב יותר. השאר אצבע אחת על המעצור האחורי לנגיעות קלות למקרה חירום (יש להמנע מעצירת ונעילת הגלגל האחורי בעת הסיבוב מחשש להחלקה ואיבוד שליטה – המתרגם).

אופניים / תנוחת גוף

כאשר האופניים נוטים פנימה לתוך הסיבוב, הטה את הגוף החוצה (מעל לרמה – המתרגם). במצב זה משקל הגוף נמצא מעל נקודת המגע של הצמיגים ומשפר את אחיזת הכביש.

מותניים

כאשר אתה לוחץ את הברך הפנימית כלפי הרמה, המותניים סובבים החוצה באופן אוטומטי. זה עוזר לאופניים להכנס לסיבוב בצורה חדה ומהירה. בזמן הסיבוב, כאשר אתה מתאם את כוון הרכיבה, עם הברך הפנימית, סובב במודע את המותניים בהתאם (החוצה לפניה חדה ופנימה לפניה רחבה). זה משפר את השליטה.

הברך הפנימית

פעם היה מקובל להוציא ברך החוצה לכוון ציר הפניה (כמו באופנועים – המתרגם).
כיום – כאשר אתה מתחיל בפניה, לחץ את הברך פנימה כלפי המוט העליון של השלדה (רמה). התאם את הלחץ כדי לשלוט על כוון הרכיבה: לחץ חזק = סיבוב חד, לחץ מופחת = סיבוב רחב וזקוף יותר .

רגל חיצונית

לחץ מטה על הדוושה החיצונית לסיבוב. כך יעבור מרכז הכובד שלך קרוב יתר לכביש. ככל שהמשקל על הדוושה גדול יותר, כך אחיזת הכביש טובה יותר. (ממש לעמוד על הדוושה החיצונית – המתרגם).
היגוי הפוך מתאים כאשר:

  •     הסיבוב חד מ- °45.
  •     רדיוס הסיבוב משתנה.
  •     הריצוף קשה.
  •     התנועה צפופה ויש רוכבים נוספים ויתכן ויהיה צורך בשינוי זריז של כוון התנועה.
  •     הפניה מהירה.

 

מידע נוסף