לא צריך להיות טריאתלט כדי להבין שטריאתלון הוא לא רק ספורט אלא דרך חיים: האימונים מפרכים, המאמץ אדיר, אבל את הסיפוק של קו הסיום קשה לתאר במילים. איך מתכוננים נפשית וגופנית לתחרות מתקרבת? טיפים חשובים לפניכם…

מורכבות הענף המיוחד הזה, המעברים בין המקצועות השונים והקושי הפיזי האדיר הכרוך בטריאתלון הופכים אותו לתחרות שאין דומה לה בעולם הספורט. כדי לסיים טריאתלון בהצלחה יש לעמוד בחודשים של אימונים מפרכים תוך מיקוד מקסימלי, תזונה נכונה ושימת לב לפרטים הכי קטנים. אם עמדתם בכל זה יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת לקראת הרגע האחרון, זה שממש לפני התחרות.

כך תכינו את הציוד לטריאתלון

אל תחכו לרגע האחרון – הכינו את כל הציוד הדרוש מספר ימים לפני המרוץ. לא מומלץ לנסות ציוד חדש ביום התחרות, ובמיוחד לא ביגוד או נעליים חדשות העלולים לגרום לחוסר נוחות במהלך התחרות. כדאי להשאיר את הניסיונות לתקופת האימונים.
הגיעו לשטח התחרות לפחות שעתיים לפני הזינוק כדי לסדר את הציוד בצורה שנוחה לכם ושאליה אתם רגילים. אל תשכחו: הניחו קרוב את מה שאתם לוקחים קודם.

נסו את כל הציוד באימונים – כדי למנוע הפתעות ובזבוז זמן יקר ביום התחרות.

בדקו את ציוד האופניים מראש – ודאו שהקסדה מוכנה על הכידון ובתוכה משקפי שמש, מגבת ובקבוק מים, גרביים ונעלי רכיבה, נעלי ריצה פתוחות ומוכנות, חטיפי אנרגיה מוכנים וכובע שמש בהישג יד לקטע הריצה.
איפה שמתם את האופניים? זכרו את מיקום האופניים על ידי הצבתם בקרבת חפץ קבוע כמו עץ או דגל או סימונם בצורה בולטת.
סמנו מספרי ברזל על הגוף – לפחות בחמישה מקומות ואל תשכחו לסמן גם את כובע השחייה.
שימו כובע – בשלב השחייה, מומלץ לחבוש את כובע הים מעל משקפי השחייה כדי שלא יקרעו.
מכנסי רכיבה לובשים ללא תחתונים – אם תלבשו בגדים תחתונים התפרים והגומי עלולים ליצור שפשוף וכאב מציק.

הכינו עצמכם נפשית לאתגר

הציבו לעצמכם מטרה והאמינו בעצמכם – המטרה צריכה להיות ריאלית וכזו שמהווה המשך ישיר לתוכנית האימונים שלכם. האמינו ביכולתכם לעמוד ביעד.

עברו על סדר הפעולות בראש – ספורטאים גדולים לאורך ההיסטוריה השתמשו בויזואליזציה לפני תחרות גדולה. גם אתם יכולים. סדרו את הציוד תוך כדי שאתם עוברים על סדר ההחלפה בראש. החל משחייה דרך אופניים ועד שלב הריצה. דמיינו את עצמכם עושים את כל הפעולות הנדרשות עד רמת הפרטים הקטנים ביותר כמו לגימת המים או הרכבת המשקפיים.
בימים שלפני התחרות – הגיעו לאזור התחרות והתרשמו משטח הרכיבה, השחייה והריצה.

הכנות גופניות לפני היציאה לתחרות

הימנעו מפציעות בימים שלפני התחרות – הקפידו על מתיחות, מריחת משחות או קבלו טיפול פיזיותרפי מוסמך.
אל תשכחו לערוך חימום – בצעו אותו לפי ההרגלים האישיים שלכם ונצלו אותו להפגת מתח, חימום מפרקים והעלאת הדופק במעט.
שימרו על רגליים רעננות והיגייניות – המורכבות שבטריאתלון יוצרת מצבים קיצוניים לעור, בו הוא חשוף למעברים חדים: מחום לקור למים והכול תוך כדי מאמץ גופני אדיר. מעברים אלו עלולים ליצור שפשפת, דלקת מקומית הנגרמת משילוב של לחות גבוהה, חוסר אוורור בגלל בגדים צמודים ומאמץ גופני. כדי להימנע משפשפת מומלץ למרוח לפני היציאה לטריאתלון קרם למניעת שפשפות. מומלץ להשתמש בווזלין או בבודי גלייד .
התחרות הסתיימה? תנו לרגליים שלכם לנוח. עזרו לגוף שלכם להתאושש באמצעות עיסוי,מקלחות חמות וקרות לסירוגין .
והכי חשוב: אל תשכחו ליהנות מהאווירה, מהמתחרים ומהאתגר. קחו את זה צעד אחר צעד עד לחציית קו הסיום ואל תפסיקו להאמין בעצמכם.

מידע נוסף