מאת יובל גולן – מאמן רכיבה בטרימקס,פרשן הטור דה פראנס

ישנה אמרה:  "לא משנה מה מזג האוויר, משנה מה אתה לובש". נראה שהיום, בעידן הביגוד והציוד המשוכלל והמתקדם של כל חברות הספורט המובילות, המשפט הזה נכון מתמיד.
ספורטאים רבים במקצועות שונים (מקצועות מים, סקי אלפיני, טיפוס הרים וכו') מתאמנים ומתחרים בתנאי קור קיצוניים הרבה יותר מרוכבי האופניים ועדיין מתפקדים ומתחרים בצורה מיטבית. די אם נסתכל על ספורטאי מקצועות החורף שמתחרים בטמפרטורות של מתחת לאפס ונבין שבהיערכות נכונה הדבר אפשרי לחלוטין.

במאמר שלפניכם מספר כללים פשוטים ליישום של: "איך לרכוב כביש בחורף ולעבור אותו בשלום"

  1.  והעיקר – לא לפחד כלל!

לא צריך להירתע מחורף וגשם. באירופה, שבה ענף האופניים הוא פופולארי במיוחד, רוכבים בתנאים חורפיים בהרבה ממה שמקובל בישראל. קחו בחשבו שזה פשוט אפשרי, שעם מוכנות והיערכות נכונה אפשר אפילו ליהנות מרכיבה בגשם. רכיבה בטוחה בחורף מתחילה בהחלטה, בראש!

   2. היה נכון!

בגשם הסיכוי לפנצ'רים גבוה יותר. לכן, רצוי מאד לקחת פנימית נוספת, וכמובן משאבה ומספר בלונים לניפוח. קבוצות שמתאמנות עם רכב ליווי צריכות לקחת את זה בחשבון ולהוסיף עוד כמה זוגות של גלגלים על הרכב המלווה לאימוני שבת הגשומים. בנוסף, חשוב להחליף לצמיגים מדגם עמיד ומותאם לרכיבה גם בגשם. זה טוב לאימונים ויפחית את הסיכוי להחלפה רטובה בידיים קפואות.

  3.  תיראו טוב!

מבחינה בטיחותית לא מומלץ לרכוב לבד בגשם שוטף על כביש. בכל מקרה, השתדלו מאד לרכוב עם ביגוד בצבע בולט. קיימים היום בשוק מעילי גשם ורוח בצבעים זוהרים של כתום או צהוב בוהק. גם אם אין גשם, אבל היום מעונן ואפרורי, רוכב האופניים הלבוש ביגוד כהה ולא בולט, "נבלע" ברקע ולכן חשוב ללבוש ביגוד בצבע מתאים. אם אתם בכול זאת רוכבים לבד בכביש ביום מעונן עם ראות גרועה, ואין לכם מעיל בצבע בולט, אפשר ללבוש אפוד זוהר, כמו זה שנח אצלכם כרגע בתא הכפפות של המכונית.

4.  לשמור על המרכז!

כשרוכבים במזג אוויר קר ו/או גשום, הרוח הקרה מכה בחזה ובמרכז הגוף. במקרים קיצוניים של גלישה בירידה בביגוד רטוב, ישנה סכנת ירידה דרסטית בטמפרטורת הגוף, עד כדי רמות מסוכנות של היפותרמיה. תוסיפו לזה גוף חם ומזיע בסיום טיפוס ארוך וקיבלתם גוש קרח עם קסדה בסוף הירידה בתחתית הגבעה. לכן, חשוב שמרכז הגוף כלומר, חזה ובטן יהיו מכוסים היטב בשכבה שלא מאפשרת לרוח לחדור. אם השכבה הזו גורמת להתחממות יתר במישור או בעליות, רצוי שהיא תהיה עם רוכסן. בעלייה ניתן לפתוח כדי לאוורר, בירידה סוגרים!

5.  לשמור על הפריפריה!

ישנם רוכבים המגיעים לאימוני בוקר חורפיים וקרים עטופים בארבע שכבות על כל הגוף אבל כפות הידיים והרגליים שלהם עדיין ב"מצב קיץ", כלומר כפפות קצרות ונעליים חשופות. בסוף האימון הם צריכים לבצע ספירת מלאי כדי לוודא שלא נשרה להם אצבע בדרך או שאיבדו את האף או האוזניים. כשקר בפריפריה, תחושת הקור והסבל הכללי עולה בצורה ניכרת. לכן, כיסויי נעליים יעניקו לכם תחושה חמימה של "נעלי בית". לרמות שונות של קור ורטיבות קיימים היום בשוק  ערדליים מבדים שונים: לייקרה ליום קריר ויבש, בד סינטטי ועבה ליום קר במיוחד וערדליים אטומים לרכיבות גשומות.

בנוגע לידיים – יש כפפות ארוכות מיוחדות לאופניים. הן דומות לכפפות חורף רגילות אך בנוסף לשמירה על חום כפות הידיים, הן בעלות אחיזה משופרת והן נוחות יחסית לתפעול ההילוכים, ידיות המעצורים ולחיצה על כפתורי מחשב הדרך שלכם.
גם את הראש לא כדאי לאבד. כדי לא לאבד חום רב דרך הראש בימים קרים במיוחד – מומלץ ללבוש בנדנה מתחת לקסדה ואם אתם יכולים לכסות איתה את האוזניים, הרווחתם.
לרכיבה בגשם  – כדאי מאד לחבוש כובע מצחייה קטן מתחת לקסדה (כובעי הרכיבה הקלאסיים) או להרכיב מצחייה, כמו שיש בקסדות של אופני שטח, כדי להרחיק את טיפות הגשם מהעיניים.

6.    חמוש במשקפיים!

מומלץ לרכוב עם עדשות בהירות מאד. בנוסף, כדי למנוע התעבות של אדים על העדשה, אפשר למרוח ג'ל מיוחד על העדשות. את הג'ל הזה ניתן להשיג בחנויות אופטיקה. הבעיה עם משקפיים זה שלרובם אין מגבים. פתרון חלקי ניתן להשיג על ידי הפסקה האחרונה בסעיף הקודם. אם אתם לא רואים כלום, אל תסמכו על זה שאתם מכירים את הדרך בעיניים עצומות… פשוט תורידו את המשקפיים ותורידו את הראש.

7.    זהירות, מלכודות בכביש!

האופניים מתנהגים אחרת בכביש רטוב. חשוב לבחור בצמיגים עם אחיזה טובה בגשם. בנוסף, חשוב להיות ערניים בנוגע לכתמי שמן, זכרו: מים צבעוניים על הכביש שזורמים לכיוונכם מכילים כנראה חומרים מחליקים כמו שמן או סבון. כמו כן, או צבעי הסימון של הכביש חלקים כשרטוב, מדובר בצבעים שאיתם מסמנים מעברי חצייה, איי תנועה ושאר מרעין בישין וציורין. כל אלה עלולים להתגלות כחלקים ובוגדניים במיוחד ביום גשום! השתדלו להימנע מכניסה לשלוליות שאינכם יודעים לאמוד את עומקן, הן עלולות להסתיר בור נוראי בכביש שיעביר אתכם למימד אחר…

8.    בלימה בכביש רטוב!

האופניים מתנהגים אחרת בבלימה בכביש רטוב. מרחק הבלימה מתארך ונעילת גלגל עלולה לגרום להחלקה. בנוסף, החישוק הרטוב מקטין את החיכוך והאפקטיביות של רפידת הבלם ועלול ליצור תחושה של "איבוד שליטה". חשוב להכיר את ההרגשה הזאת ולבלום זהיר יותר, בהדרגה ולאורך זמן. אפשרות נוספת היא להחליף לרפידות המותאמות לגשם. דבר נוסף שניתן לעשות לפני יציאה לאימון "רטוב" הוא למרוח מיץ לימון על החישוק, פעולה פשוטה שהופכת את החישוק ל"דביק" יותר. בפטנט הזה משתמשים גם שחקני כדורסל על סוליות הנעליים כדי למנוע החלקה על הפרקט.

9.    עשה לך כנפיים!

הפעם לא מדובר בפרסומת למשקה אנרגיה אלא במניעת הפס הבוצי השחור שנוצר על הגב כתוצאה מרכיבה בכביש רטוב. קיימים בשוק כנפי פלסטיק שמתחברות בקלות מעל הגלגל האחורי ומונעות התזה של המים /בוץ/ ג'יפה / מוקשי פרות שחצו את הכביש, על החולצה היקרה שלכם ו /או העיניים והפה של זה שרוכב אחריכם. הכנפיים הללו גם גורמות לאופניים להתלכלך פחות. בנוסף, ניתן להרכיב גם כנף קדמית ולשמור על ניקיון יחסי של הצינור התחתון בשלדה.

10.    אכול ושתה כי מחר יש עוד אימון!

רכיבה בתנאי קור דורשת מהגוף להשקיע אנרגיה בחימום עצמי. חשוב להקפיד על שתייה ואכילה באופן קבוע, להכין מספיק אוכל ולטפטף אנרגיה ונוזלים כל הזמן. נכון, הדבר דורש מעט יותר ריכוז ויכולת לבצע מספר משימות במקביל אבל הוא חיוני. בכל שעה יש לסיים לפחות בקבוק שתייה של 600-800 מ"ל ולאכול חטיף או פירות יבשים. בעצירות בזמן האימון, אם קיימות כאלה ובמידת האפשר (לא להאריך, הגוף מתקרר) מומלץ ללגום מעט משקה חם (תה או קפה). לתדלוק מהיר ומניעת "צניחה" של אנרגיה, רצוי להצטייד גם בכמה ג'לים שיעזרו לכם ברגעי משבר (אבל עדיף לפניהם).

11.   היפר כירבולציה

אחרי הרכיבה – חשוב מאד לא להישאר עם הביגוד הרטוב. חשוב להיכנס למקלחת פושרת מוקדם ככל האפשר ובהדרגה לחמם את המים עד לתחושה טובה. צריך להיזהר מאד מלהתחיל מקלחת במים חמים מדי על איברים קפואים או מחוסרי תחושה, כי כשהתחושה תחזור אתם עלולים לגלות שבישלתם לעצמכם איבר כלשהו בגוף…
אחרי המקלחת מומלץ להתלבש בביגוד חם, כולל כפות רגליים, קרסוליים וכובע חם. אם יש אפשרות אחרי המקלחת, המתיחות והארוחה להיכנס לשינה קצרה ולהתכרבל בשמיכה – החוויה כולה תיזכר כנעימה והחשש מרכיבות חורף ילך ויפחת. אם אין אפשרות להתקלח, דאגו לביגוד חם ויבש והחליפו מיד בתום הרכיבה. דאגו למגבת ו / או מגבונים כדי להסיר בוץ או לכלוך שדבק בכם בזמן הרכיבה.

חורף נעים ורכיבה בטוחה!

מידע נוסף
צריכים עזרה?